stack

/خانه /فروشگاه   /ثبت نام   /فراموشی رمز      

شما هنوز وارد سیستم نشده اید

HyperLink

1396/09/24,19:25:20



HyperLink
HyperLink





فعالیت های موسسه فرهنگی سرای فردوسی

-20040


 دیار عارفان و هنرمندان

بازدید اعضای مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی خراسان(مشهد) از استان سمنان

به همت کارگروه گردشگری سرای فردوسی امکان سفری سه روزه به دامغان و شاهرود برای جمعی از علاقه مندان آثار تاریخی ایران فراهم شد. صبح پنجشنبه (6 خرداد ماه1395) به سرپرستی خانم شکفته جمعی حدوداً چهل  نفره با مدیریت و راهنمایی علمی آقای مهندس لباف عازم دامغان شدند. اولین قرار، مسجد تاریخانه این شهر بود که حوالی عصر از این  مسجد قدیمی دیدن شد از قرار، این مسجد از نوع مساجد شبستانی سبک عربی خراسانی است که فنون معماری ساسانی در آن لحاظ شده است، و در سال 132 هجری قمری احداث شده است، بنایی خشت و گلی به سبک بناهای عصر ساسانی که فاقد گنبد است. مناره بلند مسجد تاریخانه با 86 پله از دیگر شاهکارهای معماری این منطقه بود که مربوط به دوران سلجوقیان است که گویا به دستور ابوحرب بختیاربن محمد پسر محمدبن ابراهیم حاجب قابوس بن وشمگیر ساخته شده است.

اما مسجد جامع دامغان کمی آن سو تربود و خود یک کتاب تاریخ .چنین که روایت می کنند بر روی یک آتشکده که اطلاعات زیادی هم از آن در دست نیست ساخته شده و شبستان قاجاری آن که در زیرزمین واقع است خود داستانهای زیادی دارد. استاد لباف توضیحات جامعی درباره این مسجد جامع ارائه کردند در این بخش خانم داودیان هم که خود همراه جمع بودند، توضیحاتی ارائه کردند.دیدن ایوان و فضای عهد ایلخانی و تیموری آن که باز به مرمت ها و تغییراتی در دوران بعد رو برو شده بود ورق دیگری از صفحات تاریخ بنا بود. مناره مسجد جامع بلندتر از مناره تاریخانه بود، آن هم مربوط به دوره سلجوقی با 31 متر ارتفاع و 105 پله. به قول استاد لباف معماران این بناها که به طور شگرفی محیط را سازگار برای زندگی کرده اند حکیمانی بودند چون بزرگان ادب فارسی .و اما آتش سر مناره دیگر روشن نمی شود یعنی که باید به فکر استراحتگاهی بود تا شب سپری شود .

صبح جمعه دو گروه ساکن در ستاد آموزش و پرورش و هتل به هم پیوستند و به سمت کیاسر حرکت کردند تا پس از صرف صبحانه ای دلچسب و بازدیدی صبحگاهی از چشمه علی دامغان بادوعمارت برجای مانده باکاربری تفریحی دردوره قاجار، در ادامه سفر با گذر از کوهستان ها و جنگل ها و چشم انداز های زیبای مازندران خود را به چشمه های باداپ سورت برسانند و از آنجا دیدن کنند. این پدیده نادر طبیعی یک چشم انداز کم نظیر است مجموعه چشمه های نمکی رنگی که دست یافتن به آنها چندان هم آسان نبود .وسایل نقلیه کوهستان وکمی پیاده روی، سختی لذت بخشی داشت. تنفس در فضای این چشمه ها بسیار فرح بخش بود. اما برای عصر، برنامه دوباره جنبه تاریخی به خود گرفت و از خطه سرسبز شمال به کویر به دامغان بازگشتیم.  تپه حصار در کنار ریلها و گذر اسب های آهنین بر خود می لرزید. در پایان روز جمعه فقط موفق شدیم این تپه باستانی هشت هزار ساله را ببینیم و گشتی در کویر دامغان بزنیم و غروب یک تمدن بزرگ را به نظاره بنشینیم. شب کویر دیگر شبی بود اما آن هم فردایی دارد.

صبح شنبه بازدید از تپه حصار را کامل کرده، از بقایای کاخ ساسانی مجاور آن نیز دیدن کردیم پس از آن، جمع حدودا چهل نفره به مجموعه چهل دختر رفتیم.راستی پیش از آن به دیدار مقبره دایره ای شکل پیر علمدار شتافتیم که خود نمونه ای ارزشمند از معماری قرن ششم هجری قمری با آجرچینی حصیرباف در بدنه خارجی و کتیبه های کوفی گلدار در داخل بنا بود.این آرامگاه به دستور ابوحرب بختیار پسرحاجب دربار منوچهر بن قابوس«فلک المعالی» که از جانب وی به حکومت دامغان رسیده بود برای پدرش ساخته شده بود. عمده شهرت پیر علمدار کتیبه های زیبای کوفی گلدار بر دیواره های داخلی مقبره است. و اما مجموعه چهل دختر که شامل چندین عمارت بود از جمله مقبره(خانقاه) مربع شکل شاهرخ تیموری، بقعه امام زاده جعفر از اولاد امام سجاد(ع) آن هم مربع شکل و مربوط به دوره سلجوقی و حتی پیش از آن منسوب به قرن چهارم و بنای هشت ضلعی امام زاده محمد از اولاد امام موسی کاظم(ع) که در دوره شاهرخ تیموری ساخته شده بود. ولکن زیباترین عمارت مجموعه ،برج مقبره معروف به چهل دخترهست بازمانده از دوره سلجوقی که پشت امامزاده جعفر واقع شده بود با سنگ قبری ساده که با بنا تناسبی نداشت. دوباره ادامه مسیر دادیم و بسطام رونق یافته به دوره ایلخانی و بایزید بسطامی هر دوبه گرمی استقبالمان کردند. بایزید زیر آفتاب، عارفانه و آرام نشسته بود، چله خانه و محراب زیبای مسجد جامع، ایوان الجاتیو، گنبد و ایوان غازان خان، امام زاده محمد بن جعفر صادق(ع) و از همه زیباتر و سر به کهکشان برکشیده تر ،برج کاشانه بسطام  را به دیده دل دیدیم و آنگاه به سراغ خرقه پوش دیگری رفتیم که 15 کیلومتر آنسو تر خفته بود. مقبره ابوالحسن خرقانی ،معماری اش با روح انسان حرف می زد فضای عرفانی آن در سکوت کویر، جادوی آخر سفر ما بود توشه ما بیشتر از پیش بود چرا که شیخ خرقان از ایمانمان نپرسید و گفت :آن که به نزد خدای تعالی به جان ارزد بر خوان بوالحسن به نان ارزد. این تصویری بود از یک سفر کوتاه به کویر پر حاصل دیار سمنان.

 

 

مجموعه چشمه های نمکی رنگی 

 

 

گشت شبانه در کویر دامغان

 

مقبره پیر علمدار
 
مقبره پیر علمدار

سه عمارت در مجموعه چهل دختر 

جلویی امامزاده محمد

وسط: امامزاده جعفر

سمت راست: معروف به آرامگاه شاهرخ تیموری

 

برج کاشانه، بسطام

 

 آرامگاه شیخ بسطام

مسجد جامع بسطام

محراب مسجد جامع بسطام







HyperLink
HyperLink

HyperLink
HyperLink


ورود به پنل کاربری
نام کاربری :  
رمز عبور :  
شما وارد سیستم نشده اید
رمز عبور را فراموش کرده ام
ثبت نام جدید





         







در حال بروز رسانی سایت55


تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی و هنری سرای فردوسی می باشد
طراحی و پیاده سازی : باتیس